CSATLAKOZZ!
HÍRLEVÉL
2008.04.30

Kasszafúrás

A BKV-nál őrzött, lapunkhoz is elkerült dokumentumok tanúsítják: a csőd közeli vállalatnál arra azért van pénz, hogy a gombhoz varrjanak kabátot. Vagyis úgy válasszanak udvari szállítót, hogy a feladatait még ki sem találták. A kedvezményezett cég, a Metróber Kft. 2007 szeptembere óta az MSZP gazdasági holdudvarához kötődik.

Ha igaz, amit Szilvásy György titokminiszter mond, vagyis hogy azért kell nemzetbiztonsági felügyelet alá helyezni az önkormányzatokat, mert lába kelhet uniós és egyéb közpénzeknek, akkor a szolgálatoknak a Budapesti Közlekedési Zrt.-nél is lenne keresnivalójuk. Pláne, hogy a BKV már 1998 óta rajta van a "nemzetbiztonsági védelem alá eső szervek" - kormányhatározatba foglalt - listáján. Ám kérdésünkre a társaság sajtóirodája leszögezi: az utóbbi időszakban a Nemzetbiztonsági Hivataltól nem érkezett olyan riasztás, ami korrupciós törekvések leleplezéséről szólt volna. Az sem zavarja tehát az NBH-t, hogy a BKV-nál sorra születnek azok a tanácsadói-projektmenedzseri megállapodások, amelyek magáncégeknek szolgáltatják ki a vállalat legérzékenyebb adatait, illetve szinte teljes szerződésállományát.

Bár a Heti Válasz nem tanácsadóskodik a BKV-nak, több - visszaélést szimatoló - dolgozó jóvoltából mégis elkerült lapunkhoz egy olyan, 2007 végi határidőket rögzítő elektronikus feladatlista, amely a 4-es metró beruházását felügyelő DBR iroda teendőit veszi lajstromba. A dokumentum adatlapjáról kiderül, hogy a fájl szerzője nem más, mint a BKV projektkoordinátoraként megismert AAM Vezetői Informatikai Tanácsadó Zrt. egyik munkatársa. (Miként az Index megírta, Antal Attila hivatali idejében a társaság nyolc tanácsadói szerződést kötött az AAM-mel. Ezek egy része lejárt, a többit pedig - a cég múlt heti közleménye szerint - felmondják, miután a BKV körüli botrányok mára ellehetetlenítették a közös munkát.) Az AAM-es feladatlista egyik sorában az a gyanút keltő mondat szerepel, hogy a "DBR 50 M Ft megbízást ad a Metróbernek, kitalálni a feladatokat!", a határidőoszlopba pedig a 2007. december 7-i dátum került. A magyar nyelv szabályai szerint ez azt jelenti, hogy december 7-ig kellett meghatározni, milyen tartalommal töltsék fel a Metróber nevű céggel kötelezően megkötendő megbízási szerződést. Persze az "50 M" mondatrésznek is van jelentősége: a BKV-nál éppen ötvenmillió forint a közbeszerzési értékhatár - ezen összeg alá kell "belőni" egy megbízást, ha a társaság el akarja kerülni a nyílt pályáztatást.

A más bennfentes információkat is tartalmazó feladatlista (lásd fenti képünket) láttán a BKV-hoz fordultunk: azt tudakoltuk, valóban kötött-e a vállalat megbízási szerződést a Metróberrel (hosszabb nevén: Metró Közlekedésfej lesztési, Beruházási és Mérnöki Szolgál tató Kft.-vel). Válaszul a BKV - tájékoztatási kötelezettségének eleget téve - megküldte azt a 2008. január 21-én kötött, 47,5 millió forintos megállapodást, melyben a mérnökcég munkatársainak óradíját nettó 20-25 ezer forintban határozták meg; ez az összeg az AAM-eseknek biztosított átlagos óradíjnál is magasabb. A szerződés szerint a Metróbernek közre kell működnie a "budapesti 4-es számú met róvonal című beruházás egyes projektmenedzseri feladataiban". A feladatot tehát sikerült kitalálniuk a feleknek, majd néhány alpontban kifejtették, mit is értenek projektmenedzserkedés alatt: a költségcsökkentési lehetőségek feltárását, a szerződéses határidők folyamatos egyeztetését, illetve a DBR kontrollingfolyamatainak működtetésében való részvételt.

A Metróber-megbízás durva szépséghibája, hogy a BKV-nak 2006 óta - öszszesen hatmilliárd forintos - szerződése van az Eurometro Kft.-vel, éppen projektvezetési tanácsadásra. Emellett a január 21-i, 47,5 milliós kontraktus megkötésekor még az az évi 325 milliós AAM-megállapodás is élt, melynek tárgya ugyancsak "a 4-es metróprojekttel összefüggő szakértői támogatás". Mi több, a főpolgármesteri kabinet már január 7-én elvi támogatásáról biztosította azt az előterjesztést, amely szerint a megszaporodott projektmenedzsment-feladatok miatt a DBR iroda alkalmazottainak számát is növelni kell. A projektmenedzseri teendők tehát sokszorosan ki voltak pipálva - nem csoda, hogy a Metróbernek keresni kellett a feladatokat. (A BKV most azt állítja, azért volt szükség külsős cégre, mert a DBR januárban még nem tudta, hogy saját szakembereket is felvehet. A valóság, mint írtuk, ezzel szemben az, hogy két kerek héttel a Metróber-megállapodás előtt már körvonalazódott a főváros-BKV alku a létszámbővítésről.)

Miután tehát mind az alábbi feladatlistán, mind a szerződésben találtunk visszaélésre utaló nyomokat, meg kellett győződnünk az elektronikus adatállomány valódiságáról. Ám a BKV ki zárólag a fővárosi képviselők és a társaság felügyelőbizottsága számára tette elérhetővé - egy elkülönített számítógépen - az AAM által eddig "termelt" dokumentumokat. Így a pénzügyi bizottság kereszténydemokrata képviselőjét, Wertán Zsoltot, valamint Vitézy Dávidot, a BKV felügyelőbizottsági tagját kértük fel, hogy a nálunk lévő fájl neve alapján keressenek rá a feladatlistára. Mindketten megerősítették a lajstrom (és benne a Metróber-sor) létét, mást azonban - titoktartási kötelezettségük miatt - nem közölhettek. Tény tehát, hogy létezik egy, az AAM munkatársa által készített lista - ennek ellenére a közlekedési vállalat és a tanácsadócég egyaránt azt állítja lapunknak: az AAM semmilyen formában nem működött közre a későbbi BKV-Metróber szerződés tető alá hozatalában.

Eddig egyetlen kérdést hagytunk nyitva: ki áll a Metróber mögött? A korábbról kiváló mérnöki referenciák kal rendelkező cég 50 százalékos tulajdonrésze tavaly szeptemberben került egy Investeur nevű kft.-hez. Ez utóbbi társaságot a 2006-os választások után alapították; a vállalkozás azóta beszállt Hujber Ottó egykori MSZP-s tagozatvezető hőerőműprojektjébe és Fejti György MSZMP KB-extitkár híradástechnikai bizniszébe is (lásd az oldal alján). Az Investeur tulajdo no saként jegyzett Finszter Erika - cégbírósági papírokon feltüntetett - lakcíme pedig egyezik az MSZP pénztárnoki vonalát erősítő Simon Dénes testvéré hez rendelt lakhelyadattal. (Simon jelenleg a Puch László leendő államtitkár stábja által irányított érdekeltségek vezetője.) Aligha csoda, hogy az Investeur beszállása óta a Metróber cégjogi ügyeit a Puch jobbkezeként ismert Dávid Gyula volt MSZP-s parlamenti képviselő - pontosabban a nevét viselő ügyvédi iroda - végzi.

Öröm az ürömben, hogy a Metróberszerződés van annyira friss, hogy a BKV még nem kezdte el "törleszteni" a 47,5 millió forintot a cégnek. Életbe lépett viszont a megállapodás 8. pontja, mely szerint a megbízó "az aláírást követő öt napon belül" átadja a Metróbernek a projektmenedzseri feladatokhoz szükséges valamennyi dokumentumot. És semmi jel nem utal arra, hogy az adatszivárgást bárki meg akarná állítani.

A BKV belülnézetből: egy tanácsadó nem tanácsadó

A BKV Zrt. felügyelőbizottsága múlt pénteken határozatban rosszallotta, hogy a társaság menedzsmentje képtelen tájékoztatást adni a cég tanácsadói szerződéseiről. (Úgy tudjuk, az élő tanácsadói szerződések száma a százat is meghaladja; Antal Attila lemondott vezérigazgató három tucat ilyen megállapodást kötött.)

Csak a 4-es metró projekthez kapcsolódóan húsz tanácsadói szerződés van érvényben; e megbízások felét ügyvédi irodákkal kötötték (kontroll, átvilágítás és véleményezés jogcímeken). A legnagyobb bevételt az Eurometro Kft. könyvelhette el: két év alatt 2,2 milliárd forintot utalt át a cégnek a közlekedési vállalat.

A BKV-nak 340 millió forintos élő kutatási-tanácsadói keretszerződése van a gazdasági tárca által felügyelt Közlekedéstudományi Intézettel (KTI), melynek tárgya: "Budapest és agglomerációja közösségi közlekedését megalapozó kutatás-fejlesztés." (A törvény értelmében a közlekedési vállalat az általa évente fizetendő innovációs járulék összegét az e szerződésben szereplő megbízási díjak összegével mérsékelheti.) A fővárosi önkormányzat városüzemeltetési bizottsága legutóbb április 16-án vette napirendre a KTI egyik anyagát, amely - színvonala miatt - közfelháborodást váltott ki a koalíciós és ellenzéki képviselők körében.

A keretszerződés érdekessége, hogy a Közlekedéstudományi Intézet személyközlekedési igazgatója nem más, mint a BKV-t korábban vezető Aba Botond. Ugyancsak a KTI-nál dolgozik irodavezetőként két vidéki SZDSZ-vezető: a Tolna megyei elnök, Jobban Zoltán, illetve Horváth László Veszprém megyei alelnök.

Figyelmébe ajánljuk