CSATLAKOZZ!
HÍRLEVÉL
2009.11.09

Mi lesz a Körmend-Zalalövő vasút sorsa?

A vasúti vonalak bezárásának ügye tovább folytatja egyébként méltatlan útját. Hiába az utasok, hiába a szakma, hiába a civil szervezetek és az ellenzék tiltakozása, a kormány mégis minél több vasútvonalat kíván bezárni. Pedig mára - a korábbi vonalbezárások tanulság a miatt - már az is egyértelművé vált, hogy ezen intézkedések nem jelentenek valós, érzékelhető megtakarítást a költségvetés számára. Vigh László interpellációja.

Érdemes azonban szólni pár szótarról, hogy milyen nagyszerű szakmai előkészítés előzi
meg a szakaszok halálra ítélését: talán a inkább nevetni, mint sem keseregni kellene azon, hogy a tisztelt Kormány olyan szakaszokra is lakatot szeretne tenni, amelyeknek a rekonstrukciója még a mai napig tart - hívta fel a figyelmet Vigh László. Vajon milyen szakmai érv támasztja alá azt, hogy talpfacserélések után bezárják a személyszállítást? De feltehetném azt a kérdést is, hogy vajon milyen szakmai alapokon áll egy-egy vonal bezárása, ha a szocialista párt frakcióvezetőjének kérésére - a számára fontos területeken - mégsem zárják be a vonalat? Ezek szerint nincs más feladat, mint hogy a szakértői kormány szakértő miniszteréhez Mesterházy frakcióvezető Úron keresztül kell eljuttatni a kérésünket, és akkor meghallgattatásra talál?! Egyszerűen nevetséges tisztelt Miniszter Úr! - nyomatékosította a politikus.
Mi lesz a Körmend-Zalalövő vasút sorsa? (Vígh László)
Rámutatott: nevetséges, mint ahogy a Körmend - Zalalövő vonal bezárása is. A recept a szokásos: olyan menetrendet készítettek, amelyhez nincs megfelelő csatlakozás. A vasúti körülmények egyébként is ismertek, tehát egy tudatosan fejlesztés nélkül hagyott vonalon közlekedő, egyébként semmilyen csatlakozási lehetőséget lehetővé nem tevő vonal bezárásán akarnak sajnálkozni, mondván higgyük el, nem éri meg az üzemeltetés - emelte ki a fideszes képviselő.

Európához hasonlóan fejleszteni kellene, olyan menetrendeket kell készíteni, amelye k kiszolgálják az utazóközönség érdekeit - emlkézetetett. Hozzátette: a Zalalövő - Körmend 22-es számú vasútvonal személyközlekedésének megszűntetése újabb csapást jelentene a térségben él ő emberek tízezreinek. Az itt él ő állampolgárok úgy érzik, megint szűkíteni akarják mozgásterüket, hiszen a vidéken él ők használják leginkább a vasúti közlekedést. Most majd csak a busz marad, ami lényegesen jobban kitett az időjárási viszonyoknak, balesetveszélyesebb, és a környezetre gyakorolt hatása is sokkal károsabb - taglalta.

AVigh Zoltán elmondta: az is jogos kérdésként vetődik fel, hogy milyen hatással lesz a munkanélküliség alakulására az a tény, hogy sok ezer ember mozgását kívánják így nehezíteni. A 22-es szakasz a választókerületem 2. legnagyobb települését is érinti!

Kérdezem a tisztelt Miniszter Úrtól: mit tanácsol az itt élő embereknek, mivel járjanak munkában, ha Önök bezárják a vasutat? Pontosan mekkora megtakarítást remélnek a Körmend - Zalalövő szakasz bezárásától? Mikor és milyen értékben végeztek ezen a szakaszon utoljára fenntartási, fejlesztési beruházást? Ön szerint meg tud maradni ezen vasútvonal, ha egy szocialista képviselőtársamat ráveszem, járjon közbe a Minisztériumnál? - fordult a miniszterhez Vigh Zoltán.

Hónig Péter válaszában közölte: elutasítja azt, hogy előkészítés nélkül zárnák be a vasútvonalakat. Aláhúzta: a korábbi évek során bezárt vasútvonalak ügyében sem érkezett még feljelentés, ez most sem várható.

A miniszter arra hivatkozott, hogy az ország túl sok pénzt költ a szárnyvonalak fenntartására, miközben az utasok száma egyre fogy. Ahol kevés az utas, és párhuzamosságok vannak, ott a gazdaságilag megfelelőbb alternatívát kívánjuk fenntartani - mondta.

Viszontválaszában Vigh Zoltán rámutatott: egy kormány egyszerűen nem engedhet meg magának, hogy feltegye azt a kérdést, mi szerint megéri-e az adott vonalat fenntartani. A Körmend-Zalalövő vonal is Zala megye, ott is magyarok utaznak. Válaszát nem fogadom el - tette hozzá.

A kormányt támogató parlamenti többség elfogadta a miniszteri választ.

Figyelmébe ajánljuk